حدیث پژوهشی
چهارشنبه 00/07/07
حدیث پژوهشی
شاه کلید پژوهش چیست؟
?عن رسول الله (صلی الله علیه وآله): العلمُ خَزائنُ و مَفاتیحُها السوالُ. (تحف العقول، ج 2، ص 41)
?دانش گنجینه هایی است که کلیدهای آن سوال است.
✅پانوشت: با نگاهی دیگر می توان گفت: این روایت افزون بر «سوال از معلم» بر «سوال از خود» نیز قابل انطباق است.
پژوهش غالبا با مشاهدۀ یک «مشکل» جرقه می خورد و با پرسشِ محقق از خود درباره چیستی، چگونگی و چرایی آن روی ریل می افتد. پس کلید بازکردن گنجینه های دانش، طرح پرسشهای دقیق است.
اتفاقا یافتن پاسخ نیز از مسیر درک درست و عمیق صورت مسئله می گذرد. نقل شده از انیشتین پرسیدند: «اگر برای حل مسئلهای پیچیده فقط یک ساعت زمان داشته باشی، چگونه این کار را انجام میدهی؟» پاسخ داد: «۵۵ دقیقه را به فهمیدن صورتمسئله اختصاص میدهم و ۵ دقیقه برای یافتن راهحل وقت میگذارم.»
•┈┈••••✾•?????•✾•••┈┈•
کلام بزرگان
چهارشنبه 00/07/07
کلام بزرگان
?حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام عزه)
? دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه فقط برای حال کشور، بلکه برای ده سال بعد و بیست سال بعد کشور. ممکن است ما در بیست سال بعد، یک نیازی داشته باشیم که از امروز باید تحقیقاتِ آن نیاز شروع بشود. اگر امروز تحقیق نکردیم، اگر امروز خودمان را آماده نکردیم، آنوقتی که لازم داریم دستمان خالی خواهد بود. باید این نیازسنجی انجام بگیرد و نیازهای امروز هم مورد ملاحظه قرار بگیرد.
بایسته های پژوهشگر
چهارشنبه 00/07/07
بایستههای پژوهشگر
پژوهش و انگيزۀ الهي
نخستين مسالهاي که شايسته و بايسته است پژوهشگران به آن توجه کنند اين است که نيت و انگيزه خود را براي خدا خالص کنند و به خاطر جلب رضاي خدا و تقرب به درگاه او تحقيق و پژوهشي انجام دهند.
زيرا ميدانيم که بر اساس نظام اخلاقي اسلام، نيت و انگيزه، به اندازه عمل و بلکه بيشتر از آن اهميت دارد و به همين دليل پيامبر اکرم (ص) فرمود: نيت مومن بهتر از عمل اوست (بحارالانوار ج 70 ص 186) و در جاي ديگر فرمود: ارزش اعمال بستگي به نيت ها دارد و بهره هر کس از عملش مطابق نيت اوست، کسي که به خاطر خدا و پيامبر هجرت کند هجرت به سوي خدا و پيامبر کرده است و کسي که به خاطر رسيدن به مال دنيا يا به دست آوردن همسري هجرت کند بهرهاش همان چيزي است که به سوي آن هجرت کرده است. (مستدرک الوسائل ج 1 ص 90)
ماهيت هر عملي با توجه به نيتي که فرد در انجام آن داشته مشخص ميشود، زيرا اعمال ما، تنها جنبه ظاهري و دنيوي ندارند بلکه متشکل از ظاهر و باطن هستند، به همين جهت، براي ارزشگذاري کاري، تنها ظاهرِ خوب کفايت نميکند بلکه بايد باطن آن کار و شخص انجام دهنده آن نيز خوب و پسنديده باشد. به بيان روشنتر در ديدگاه اسلام تنها عملي ماندگار و ابدي خواهد شد که با انگيزه الهي و پيروي از او انجام شود لذا براي اينکه تحقيق و پژوهش ما حقيقتا ارزشمند گردد و ما را به سعادت و کمال حقيقي رهنمون سازد نيازمند همراهي با انگيزه الهي و اخلاص در عمل است.
همچنين اگر قصد و نيت الهي و اخروي همراه تحقيق و پژوهش باشد، اجر و پاداش آن، مضاعف خواهد شد.
امام علي عليهالسلام فرمود: عطاياي الهي به اندازه نيت انسان است. (نهجالبلاغه / نامه 31)
ذکر اين نکته ضروري است که اگر تحقيق و پژوهش به انگيزه ديگري مانند انگيزههاي ثروت، قدرت و مانند آن صورت پذيرد هر چند ممکن است مدتي دنياي ما و ديگران را آباد کند اما چون در راستاي زندگي حقيقي ما نيست فاقد ارزش حقيقي همه جانبه خواهد بود و سود معنوي براي پژوهشگر نخواهد داشت.
•┈┈••••✾•???•✾•••┈┈•
معرفی مرکز تخصصی شیعه شناسی
چهارشنبه 00/07/07
معرفی مراکز موسسات پژوهشی
مرکز تخصصی شیعه شناسی
?این مرکز که متعلق و وابسته به حوزه علمیه قم می باشد، توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) در سال 1387 تأسیس گردید و تحت اشراف معظم له و با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد (زیدعزه) فعالیت خود را آغاز نموده است.
✳️✅اهداف مرکز
بعضی از اهداف این مرکز عبارتند از:
1- تسلط بر اندیشه های مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
2- ارائه استدلال منطقی و معقول پیرامون پیرامون عقاید و آموزه های شیعی و دفاع از آنها؛
3- احیای میراث فرهنگی و اندیشه های معقول دانشمندان و نخبگان شیعی؛
4- معرفی نقش شیعیان در توسعه تمدن اسلامی؛
5- شناخت توان بالفعل وبالقوة جهان تشیع و ارتباط با مراکز شیعه شناسی ایران و جهان؛
6- بازشناسی فرقه های شیعی و نقاط اشتراک و افتراق آنها با شیعه اثنی عشری؛
7- آشنایی با ابعاد گوناگون جغرافیایی و جامعه شناختی جهان تشیع و آسیب شناختی آن؛
8- خلاقیت ابتکار و نوآوری در پژوهش های شیعه شناس
حدیث پژوهشی
چهارشنبه 00/07/07
حدیث_پژوهشی
?امیر المومنین علی علیه السلام
? يا طالب العلم إن للعالم ثلاث علامات العلم و الحلم و الصمت
?ای جوینده دانش! برای دانشمند سه نشانه است: دانش و بردباری و سکوت
?الوافي ؛ ج 1 , ص 166