اصول پاراگراف نويسي1

اصول و قواعد پاراگراف بندی 1

شکل ظاهری مطالب، در رسانه های نوشتاری، از نظربخش بندی و توزیع فضاهای تفکر و تنفس -البته به شرط آنکه با انسجام نوشته لطمه وارد نکند- سهم زیادی در جلب و جذب مخاطبان به مطالعه متن دارد. خواننده در برخورد با نوشته ها تک پاراگرافی، خواندن را برای خود دشوار می بیند و این احساس سنگینی ممکن است عذر دیگری برای گریز از مطالعه باشد و البته که نویسنده را هم از دیده شدن و خوانده شدن مطلبی که برای آن زحمت کشیده و وقت صرف کرده است ، محروم می کند. پس توجه به اصول مختلف نگارش از جمله پاراگراف بندی

اهمیت و نقش پاراگراف
پاراگراف نویسی نه تنها سبب کاهش یا رفع اختلال در ایجاد ارتباط با مخاطب می شود بلکه از نظر زیبایی شناسی متن نیز دارای ارزش است و البته همین جنبه هم به شکل غیرمستقیم به رفع اختلال کمک می کند.
خبر، گزارش ، مصاحبه یا مقاله ای که با جمله ها و پاراگراف های کوتاه نوشته می شود صفحه بندی روزنامه یا صفحات سایت را زیبا می کند و مانع از خستگی سریع خواننده می شوند ، ضمن آنکه اصلاح لبه از حرف چینی را در نوشتارهای چاپی ، آسان تر و سریع تر می سازد.
نوشتن جمله های طولانی و مرکب ممنوع!
تحقیقات نشان می دهد که درک مفاهیم هر جمله و پاراگراف با تعداد واژه های آن رابطه معکوس دارند هر چه تعداد واژه های یک جمله کمتر باشد درک مفهم آن آسانتر است. خبرنگار باید از نوشتن جمله های طولانی و مرکب خودداری کند. زیرا چنین نوشته ای نه تنها به آسانی قابل فهم نیست بلکه خواننده را خسته و او را از خواندن خبر دلسرد می کند .
تعریف پاراگراف
الف) تعریف مفهومی
پاراگراف یک یا چند جمله است که بر یک عنوان فرعی یا اندیشه منحصر به فرد متمرکز می شود. پاراگراف ، به عنوان علامتی بصری یا دیداری، به خواننده کمک می کند تا بخش های درونی نوشته را به عنوان کلیتی بزرگ تر ببیند. بدون پاراگراف یا بند، خواندن متن ، نوشته، مقاله و امثال آن دشوار تر است.
ب)تعریف لغوی
پاراگراف معادله کلمه فرانسوی پاراگراف و هم سنگ واژه انگلیسی پرگرف و به معنای بند، فقره، ماده، بندبند کردن، فاصله گذاری و انشا کردن است. دکتر معین"بند” را معادل پاراگراف قرار داده و آن را به معنای مختلف، از جمله معدل قسمتی از یک کتاب یا مجموعه، هر یک از فصول و فقرات نامه، قوانین، لایحه ، قطعه، جزو، فقره و و امثال آن قرار داده است. این مقدمه کوتاه نشان می دهد که این واژه و مفاهیم مربوط به آن، به ویژه به عنوان تکنیک و نحوه نگاه کردن به کاربرد آن در نویسندگی، بیش تر وارداتی است و متونی که از منابع خارجی بیش تر بهره گرفته اند.
کارکردهای پاراگراف
پاراگراف با ایجاد پیوند در نوشته ها نقش سلول اصلی و سازنده را در متنهای زنده ، پویا و ساختار مند ایفا می کند و همچنین در بخش بندی ظاهری نوشته هم مهم بوده و ارتباط زننده شکل و محتوا در متون بر عهده دارد.

هر پاراگراف سه کارکرد مهم دارد:
1-جلب توجه خواننده به موضوع و فکر اصلی نوشته
2-پرورش و ارائه بهتر بخش های مختلف فکر نویسنده در نوشته و در عین حال در پیوند با یکدیگر
3-اعلام نتیجه


مقاله یا پاراگراف؟
پاراگراف شبیه به یک مقاله کوچک است، اما با مقاله فرق دارد. پاراگراف محکم و خوب مانند یک نوشته یا مقاله خوب کوچک است. در یک پاراگراف، یک اندیشه، به کمک چند جمله به هم پیوسته و مربوط به هم بیان می شود.
اگر پاراگراف نباشد، نوشته به شکل فشرده و یک دست و خسته کننده در می آید. پاراگراف به خواننده کمک می کند که با خواندن مطلب (خبر، گزارش، مصاحبه و یا مقاله) دچار خستگی نشود و تا حد امکان علاقه اش برای دنبال کردن موضوع حفظ گردد.
نکته دیگر این که؛در طول نوشته ،باید با نشانه هایی شبیه علایم راهنمایی ورانندگی،یعنی با نشانگر هدایت گر،خواننده را در مسیر معین حرکت داد.پاراگراف نویسی این وظیفه را برعهده دارد. آنها به خواننده می گویند در کجا یک نکته تمام و مبحث دیگری مطرح می شود.
به علاوه ، اندازه ،اشکال و انواع پراگرافها در یک متن آن را از مقاله متمایز می کند. برای مثال بند های مقدماتی و بدنه ای و ساختارهای متفاوت آن ها ویا سرفصل ها که از مهمترین به کم اهمیت ترین تقسیم می شوند و نیز فضاهای سفیذ که به عنوان نقاط استراحت میان پاراگرافها هستند، ازنقاط تمایز بند و مقاله اند.
نقش میان تیتر در پاراگراف بندی
میان تیترها، متن را به دو یا چند بخش تقسیم می کند، تا خواننده بهتر بتواند اندیشه نویسنده را دنبال نماید این تکنیک های بندنویسی یاری می دهند تا هدف مورد نظر نوینسده به شایسته ترین حد ممکن، امکان پذیر شود و ارتباط با خواننده میسر شود.
اندازه پاراگراف
اندازه پاراگراف را نمی توان با دقت مشخص کرد. این اندازه به عنوان و موضوع پاراگراف و معمولا به جمله سرفصل و میزان جزئیات آن بستگی دارد . پاراگراف باید یک اندیشه یا یک نکته را به طور روشن بیان کند. با این حال، پاراگراف نباید آن قدر بلند باشد که اندیشه اصلی آن گم شود و یا خواننده را دچار ابهام و سردرگمی سازد.
پاراگراف ممکن است از یک جمله تشکیل شود ، که در این حالت جنبه تاکیدی زیادی دارد زیرا در برابر پاراگراف بلند تر اطراف خود مورد مقایسه قرار می گیرد. یک پاراگراف تک جمله ای ممکن است برای ساده کردن حالت یک وضعیت یا نقطه به کار رود .
اندازه های متفاوت پاراگراف ها به جذب علاقه خواننده کمک می کنند. یعنی در طول نوشته نباید اندازه همه پاراگرافها یکسان باشد.در هر حال، اندازه پاراگراف به محتوای آن بستگی دارد.
فایده های پاراگراف نویسی
1-شکستن یکنواختی
2-کمک به درک بخشهای مختلف اندیشه از طریق تقسیم بندی نوشته
3-مشخص کردن اجزا از کل موضوع
4-ایجاد فاصله برای بهتر دیدن متن
5-جلب توجه خواننده به تغییر موضوع و موضوعهای فرعی
6-سهولت امکان مراجعه به هر موضوع اصلی یا فرعی در هر زمان و اطلاع رسانی به موقع و سریع

 ادامه دارد…..

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.