پيشگفتارنويسي

نکاتی درباره پیشگفتار نویسی

پیشگفتار
1.     در پیش‌گفتار، نباید وارد مباحث علمی کتاب شد؛ بر خلاف مقدمه که در حکم «فصل صفر» کتاب است و بخشی از مباحث کتاب، و توضیح درباره فصل‌ها و بخش‌های اثر و ارتباط آنها را با یک‌دیگر پوشش می‌دهد.
2.     از دیگر تفاوت‌های این دو، این است که پیش‌گفتار، پیش از فهرست مطالب قرار می‌گیرد و مقدمه، پس از آن.
3.     مقدمه و پیش‌گفتار، مانند فقیر و مسکین‌اند؛ یعنی اذ اجتمعا افترقا و اذ افترقا اجتمعا. بنابراین اگر با هم بیایند، هر یک معنا و کارکرد مخصوص به خود را دارد، اما اگر تنها یکی از آن دو در ابتدای کتاب بیاید، باید کار هر دو را برعهده گیرد.
4.     عنوان‌هایی مانند «سپاس‌‌گزاری»، «سخن ناشر» و «سخن نویسنده» حکم پیش‌گفتار را دارند.
5.     پیشگفتار با مطالب کتاب ارتباط مستقیم ندارد، در حالیکه مقدمه با مطالب کتاب ارتباط داشته و گاهی بدون خواندن مقدمه نمی توان به مطالب کتاب پی برد.
6.     پیشگفتار بر محور مسائل جنبی است مثل نحوه شرایط تهیه اثر یا تجدید چاپ آن، تشکر از دست اندرکاران نشر و چاپ یا به منظور تجدید نظر قراردادن اثر. در حالی که مقدمه معمولاً طرح اولیه کتاب را به طور خلاصه بیان می کند و مؤلف هدف نگارش کتاب را به خواننده عرضه می دارد. در واقع، در مقدمه مطالبی معرفی می شود که در کتاب به تفصیل می آید.

http://m-noormohammadi.blog.ir

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.